Maj maj måne

Då var vi i mitten av maj månad. Mina fönsterbrädor har hyresgäster i form av tomat, gurk, chili och paprikaplantor. Våren har varit ovanligt kall och jag har ännu inte vågat plantera om plantorna i större krukor för utomhusbruk. Gurkorna har börjat blomma och tomaterna kommer snart de med. Jag hoppas att de överlever utomhus när det beger sig. 


Något växthus är inte på gång ännu. Vi får se om det blir något i sommar istället. Tanken var att vi skulle bygga ett av gamla fönster, men just nu är jag mer sugen på att beställa ett. Får överlägga med maken vad som passar bäst och är mest värt. 

Jag när en liten dröm om att bli delvis självförsörjande. Det handlar dels om odlingen, men även ägg. Är verkligen jättesugen på höns. Så sugen att jag köpte två hönor igår, fast jag inte ens har någon hönsgård! Hönorna bor just nu hos mina föräldrar som har en trupp på 9 djur sedan innan. Kommer skriva mer om mina planer för min hönsgård och vilka raser jag planerar för, i ett kommande inlägg. De hönor jag köpte igår var av rasen dvärg-Leghorn
 

I övrigt har jag ställt upp en andra pallkrage 120*80 och planterat jordgubbsplantorna som under förra sommaren spred sig som ogräs utanför pallkragen de var i. Så i sommar kommer vi ha två stora pallkragar med jordgubbar, vilket kommer passa vårt behov bra (jag och yngsta sonen är galna i gubbar). 


Lite smolk i bägaren har det blivit under vintern. I början på mars hade vi besök av ett gäng rådjur som glupsk åt upp alla skott på alla buskar och träd. Den lilla blåbärsbusken vi fick i bröllopspresent ser inte så pigg ut alls och ett litet äppelträd har inga grenar kvar. 

Jag verkar inte ha fått fart på de rotryckta hallonbuskar jag planterade i somras heller. Jag får göra ett nytt försök och de hallon som blir plockade i år kommer främst bli skogshallon. Tur att jag har hittat ett superbra ställe med skogshallon som ligger efter en liten skogsstig som inte verkar användas av någon annan än mig. 

Blev en lång uppdatering av nuläget. Jag hoppas att jag inte tråkat ut er alldeles, och har jag det så ber jag inte om ursäkt. Den här bloggen är ändå skriven av mig, för mig. 

Tack och hej för den här gången! 




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

jagtränarochodlar

Här kan ni läsa om min träning och odling som jag utövar på högst amatörmässig nivå. Mellan 2015 och 2016 genomförde jag en tjejklassiker (vilket från början skulle vara fokus på bloggen), jag har skrivit ner några tankar kring den här. Vill även passa på att utlysa en varning för slarvfel i texterna!

RSS 2.0