Odlandet, vad har gått bra?

Det jag odlade i år som jag definitivt kommer odla igen nästa år är rädisor, sugarsnaps, tomater och mangold. Alla dessa var lätta att så och kom snabbt upp. Jag kommer även göra ett nytt försök med zucchini. Den planerade jag ut alldeles för sent för att den ska hinna gå fram. Jag ser att det är två zucchinis på gång i alla fall, men frågan är om de hinner fram innan frostnätterna kommer? 

Jag provade även att odla rödbetor, men jag vet inte om jag satte dem för tätt eller om de helt enkelt inte trivdes med rädisorna jag odlade i samma krage, för de har inte växt till sig alls. 

Salladshuvuden och romansallat har jag också provat att odla, men eftersom jag inte hade någon fiberduk blev de otroligt utsatta för kolmask och totalt sönderätna. Jag har dock satt plocksallad i en kruka mot husväggen och den har blivit helt förskonad från angrepp. 

Är sugen på att prova så bladspenat och ruccola till nästa år, kanske i blomlådor?  

Hade varit kul med smultron i amplar också, så det kommer jag överväga. 

Jag kommer ha fem små pallkragar att odla i och kommer troligtvis ha en med rädisor, en hel med mangold och en med grönkål (den kommer jag givetvis täcka med fiberduk). Kommer sätta kryddor i en, oregano, basilika, timjan och mynta vilka är de kryddor jag använder mest. Eftersom många av dessa kryddor är invasiva funderar jag på att plantera dem med krukorna kvar? Alternativet är att jag sätter de mest invasiva (myntan och oreganon) i den jordplätt jag kommer ha zucchinin. Där kommer det inte göra något om den sprider sig nämligen.

Jag kommer klura vidare på vad jag ska försöka odla i den sista pallkragen. Det ska vara något enkelt som inte kräver allt för mycket gallring och omsorg!





Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

jagtränarochodlar

Här kan ni läsa om min träning och odling som jag utövar på högst amatörmässig nivå. Mellan 2015 och 2016 genomförde jag en tjejklassiker (vilket från början skulle vara fokus på bloggen), jag har skrivit ner några tankar kring den här. Vill även passa på att utlysa en varning för slarvfel i texterna!

RSS 2.0